2 اکتبر 2023 - تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD)، نشان می دهد که نوشیدن چای تیره هر روز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیشرفت آن در بزرگسالان، از طریق کنترل بهتر قند خون کمک کند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا و دانشگاه جنوب شرقی چین انجام شد، نشان داد که در مقایسه با افرادی که هرگز چای نمی‌نوشند، مصرف‌کنندگان روزانه چای تیره، 53 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت و 47 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، حتی پس از در نظر گرفتن عوامل خطر شناخته شده ی دیابت، از جمله سن، جنسیت، قومیت، شاخص توده بدنی (BMI)، متوسط فشار خون شریانی، گلوکز پلاسما ناشتا، کلسترول، مصرف الکل، وضعیت سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی دیابت و ورزش منظم.

دکترTongzhi Wu ، سرپرست این تیم تحقیق، و دانشیار دانشگاه آدلاید خاطرنشان کرد: فواید قابل توجه چای برای سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2، در چندین مطالعه در سال های اخیر گزارش شده است، اما مکانیسم های زیربنایی این فواید نامشخص بوده است.

یافته‌های ما به اثرات محافظتی نوشیدن چای تیره به صورت عادت، بر مدیریت قند خون از طریق افزایش دفع گلوکز در ادرار، بهبود مقاومت به انسولین و در نتیجه کنترل بهتر قند خون اشاره دارد.

اثرات مفید چای تیره[1] بر کنترل متابولیک ممکن است به روش منحصربفرد تولید آن مرتبط باشد که شامل تخمیر میکروبی است، فرآیندی که ممکن است ترکیبات زیست فعال منحصر به فردی (شامل آلکالوئیدها، اسیدهای آمینه آزاد، پلی فنول ها، پلی ساکاریدها و مشتقات آنها) با خواص آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی قوی ایجاد کند که حساسیت به انسولین و عملکرد سلول های بتا در لوزالمعده را بهبود می بخشد و ترکیب باکتری های روده را تغییر می دهد.

این مطالعه مقطعی شامل 1923 بزرگسال (562 مرد، 1361 زن 20 تا 80 ساله) بود که در هشت استان چین در جامعه زندگی می کردند. در مجموع، 436 شرکت‌کننده ی مبتلا به دیابت و 352 فرد مبتلا به پیش دیابت بودند و 1135 نفر با سطح قند خون طبیعی در این مطالعه شرکت داشتند.

شرکت‌کنندگان هم افرادی بودند که معمولاً چای می‌نوشیدند و هم کسانی که سابقه نوشیدن تنها یک نوع چای را داشتند. از آنها در مورد دفعات مصرف چای (یعنی هرگز، گاهی اوقات، اغلب و هر روز) و نوع چای (مثلاً چای سبز، سیاه، تیره یا سایر انواع چای) سؤال شد.

محققان ارتباط بین دفعات و نوع مصرف چای، دفع گلوکز در ادرار(براساس نسبت گلوکز به کراتین ادرار صبحگاهی[UGCR])، و مقاومت به انسولین (اندازه گیری شده با استفاده از شاخص تری گلیسیرید گلوکز(TyG) را بررسی کردند. وضعیت گلایسمی افراد به عنوان سابقه دیابت نوع 2، استفاده فعلی از داروهای ضد دیابت، یا تست تحمل گلوکز خوراکی 75 گرمی غیرطبیعی، بررسی شد.

افراد مبتلا به دیابت اغلب ظرفیت افزایش یافته ای برای بازجذب گلوکز در کلیه ها دارند، بنابراین کلیه های آنها گلوکز بیشتری را بازیابی می کند و از دفع آن در ادرار جلوگیری می کند که به افزایش قند خون منجر می شود.

پس از محاسبه تفاوت‌ها در سن، جنس و عوامل بالینی و شیوه زندگی، تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که نوشیدن روزانه چای با افزایش دفع گلوکز ادراری(UGCR  به میزان 0.11میلی‌مول در میلی‌مول) و کاهش مقاومت به انسولین(TyG  به میزان0.23-)و همچنین کاهش 15 درصدی خطر ابتلا به پیش دیابت و کاهش 28 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افرادی که هرگز چای نمی نوشیدند، مرتبط بود.

این اثرات سلامتی مطلوب برای مصرف کنندگان چای تیره قوی تر بود، به طوری که مصرف چای تیره با افزایشUGCR به میزان 0.16 میلی مول در میلی مول و کاهشTyG به میزان 0.31 ، همراه بود.

به گفته ی دکتر Wu، این یافته‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های ترکیبات فعال زیستی در چای تیره ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم دفع گلوکز را در کلیه‌ها تعدیل کند، این اثر تا حدی تقلید از مهارکننده های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز(SGLT2) است. SGLT2، یک کلاس دارویی جدید ضد دیابت است که نه تنها در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 موثر است، بلکه اثرات محافظتی قابل توجهی بر قلب و کلیه ها دارد.

پروفسور زیلین سان از دانشگاه جنوب شرقی، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوشیدن چای تیره هر روز، پتانسیل کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲و جلوگیری از پیشرفت آن از طریق کنترل بهتر قند خون را دارد. نوشیدن چای تیره، ممکن است یک قدم ساده باشد که مردم به راحتی می توانند برای بهبود رژیم غذایی و سلامت خود بردارند.

علیرغم این یافته‌های امیدوارکننده، نویسندگان هشدار دادند که مانند هر مطالعه مشاهده‌ای، این یافته‌ها نمی‌تواند ثابت کند که نوشیدن روزانه ی چای با افزایش دفع گلوکز از طریق ادرار، و کاهش مقاومت به انسولین، کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد،اما نشان می دهد که آنها احتمالاً در این امر نقش دارند.

محققان هم اکنون در حال انجام یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور برای بررسی فواید چای تیره بر کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند تا یافته های خود را تایید کنند. علاوه بر این، آنها نمی توانند این احتمال را رد کنند که سایر عوامل سبک زندگی و فیزیولوژیکی مخدوش کننده ممکن است بر نتایج تأثیر گذاشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-dark-tea-day-blood-sugar.html

 



[1]چای تیره همان چای سیاه نیست. نوع چایی که معمولاً به آن «چای سیاه» می گویند در چینی «چای قرمز» نامیده می شود. علامت(hei) که برای توصیف چای پس از تخمیر در چینی استفاده می شود، می تواند به عنوان "سیاه" یا "تیره" ترجمه شود. اما برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی، چای پس از تخمیر به عنوان چای تیره نامیده می شود که با چای سیاه مرسوم فرق دارد.